Press "Enter" to skip to content

Белешки за електрификација на транспортот во Град Скопје – возила и безбедност | Кирил Минанов

принципиелна шема на управување на BLDC мотор. Контрола на БЛДЦ мотор користи hall сензори за фидбек на позицијата на ротор за активирање на FET транзистори за придвижување на статорски навивки коишто му овозможуваат на роторот да се движи.
1935,Авијатичарката Емилија Еркхарт и Џун Тревис на електричен скутер

Електричен автомобил – електромобил е автомобил што се движи со помош на еден или повеќе електрични мотори, користејќи ја електричната енергија складирана во батерии или друг уред за складирање на енергија. Електромоторите овозможуваат моментален вртеж на електричните автомобили, со што создаваат силно и рамномерно забрзување.

Сафражетката Лејди Норман на електричен скутер во 1916 година

Ера на електричните возила

Електричните автомобили беа популарни во крајот на 19 и почетокот на 20 век, се* до напредокот во технологијата за мотори со внатрешно согорување и масовното производство на возила на бензин што доведе до пад во употребата на возила со електричен погон. Во тој период електричните автомобили беа популарни кога електричната енергија беше користена за автомобилски погон со одлично ниво на удобност и леснотија во управувањето коешто кај автомобилите на бензин од тоа време не можело да биде постигнато, но по појавата на електричниот алансер (стартер), прво се промени перцепцијата. Големиот избор на автомобили на бензин, побрзото полнење на резервоарот и размрежувањето на нафтената инфраструктура, заедно со производството на автомобили на бензин од страна на Форд Мотор Компани, фирма која што ја намали цената на автомобилите за половина од цената на електричните автомобили, доведе до пад во употребата на електрични возила, ефикасно отстранувајќи ги од главните пазари како во САД до 1930-тите.

1937 oackland california tickets for speeding dorothy armstrong peggy marx
Оукланд Калифорнија 1937, казна за Дороти Амрстронг и Пеги Марx

Енергетската криза во 1970-тите и 80-тите доведе до краткотраен интерес во електричните автомобили, главно поради слабиот маркетинг во тоа време, како и корпоративната контрола на производителите на мотори со внатрешно согорување во комплетната автоиндустрија. Од средината на 2000-тата година производството на електричните автомобили доживува интернет преродба поради напредокот во технолигиите за батерии и кондензатори и управување со енергијата, но и поради потребата за намалување на аерозагадувањето.

1937 Холивуд, Елеонор Витни

Дел од електричните автомобили произведени во САД пред 1930-тите: Anthony Electric, Baker, Columbia, Anderson, Fritchle, Studebaker, Riker, Milburn, Detroit Electric и други.  

Хемфри Богарт на скутер

По 2000 година во светот се случува радикален пресврт и серијско производство на електромобили: Tesla, REVAi, Buddy, i MiEV, Nissan Leaf, Smart ED, Wheego Whip LiFe, Mia electric, BYD e6, Bolloré Bluecar, Renault Fluence Z.E, Ford Focus Electric, BMW ActiveE, Coda, Тесла Модел С, Honda Fit EV, Peugeot iOn, Citroën C-Zero, Citroën C1, Volkswagen eUP, Connect Electric, Mercedes-Benz Vito E-Cell, Tazzari Zero, БИД e6, Белоре Блукар, Volvo C30 Electric, Тојота РАВ4, Volkswagen Golf blue-e-motion, Lit-c1 и многу, многу други.

Електрични возила
Електрични автомобили

Електричните автомобили се подвид на електричните возила (ЕВ). Терминот ,,електрични возила’’ се однесува на секое возило коешто користи електричен мотор за погон, додека пак ,,електричен автомобил’’ најчесто се однесува на патнички автомобил со погон од електромотор и напојување од ел. енергија. 

контрола

Супериорност на електричните возила

Електричните автомобили имаат огромни предности во споредба со алтернатвните автомобили со класичните и стари мотори со внатрешно согорување: Радикално намалување на загадување на воздухот и испушатање стакленичките гасови од вградениот извор на енергија, помала зависност од странската нафта и други.

Шефот на Град Скоје, 2019 градоначалникот Шилегов
ја шири културата на електрични скутери

Ограничувања за широко прифаќање на електрични возила

Електричните автомобили се поскапи од возилата со класични мотори со внатрешно согорување и хибридните електрични возила, но гледано само од точка на почетни инвестиции за батериите или кондензаторските единици. Ако се гледа од точка на комплетниот животен циклус на електричните и алтернативните возила, електричните возила се во предност: нема трошоци за одржување и разни мазива, енергенсот е десет пати поефтин за ист број поминати километри и тн. Сепак, со масовното производство на батериите и кондензаторите, и иницијалните трошоци опаѓаат. Фактор којшто го обесхрабрува ширењето на електрични автомобили е недостигот на доволно распространета јавна и приватна инфраструктура за полнење на возилата.

Но, производителите веќе најавуваат дека техонологијата е зрела и дека веќе има примероци на возила коишто можат со едно полнење да поминат 1500 километри, а веќе се претставени и полначки станици за брзо полнење со моќ над 400 [kW] со време на полнење под 10 минути. Техонологијата е техничко прашање, а решенијата се веќе достапни.

„Electrification of transport should be a high priority, with full integration of electric vehicles in urban mobility policies and in the electricity grid.“ Ова е официјална позиција на Европската комисија од 2016 година со што се дава насока за делување на Влади и национални парламенти и локални власти низ Европа за храбар влез во процес на електрификација на транспортот во сите сегменти. Повеќе влади низ Европа веќе имаат усвоени политики за поттикнување на продажбата на електричните возила и допринесување кон јавното здравје преку развој на процесот на усвојување на електричните возила и електрификација на транспортот во целост. Тоа опфаќа мноштво политики и визионерски дводеценијски и повеќедеценијски потфат. Субвенции, кредити, даночни олеснувања и секакви форми на мотивирања.

1919 Париз, момче со лесен електричен скутер на преклоп

Безбедност на станица за полнење

Системот за полнење мора да биде добро заземјен. Дожд, влага и прашина може да доведат до ризик од неисправност на заземјувањето. Треба да се внимава на акумулација на прашина којашто се собира под дејство на статички електрицитет и да се отстрани. Истото важи и за влага и роса. Ормарот за полнење и полначот за полнење треба да бидат дезинфицирани и да се отпорни на влага. Индикаторите за заземјување и напонот за полнење како и полначот за полнење треба да се проверуваат периодично.

Системот за станици за полнење на автобуси и автомобили

Не се во работна состојба во време кога нема возила на станица. Кога возилото е во позиција за полнење и кога автомобилот е вклучен преку приклучни кабли или пак се користи пантограф за автобус, станицата се вклучува на електричната мрежа откако „чувствува“ товар. Овој процес се врши со систем за контрола на возилото и систем за контрола на полнењето, без оглед дали се работи за автобус-пантограф-полначка станица или електромобил-полначка станица.

Пожар во електроенергетска инфраструктура
Пожар во полначка станица
Пожар во електрично возило

Во случај на пасивен пожар предизвикан од други причини, обучен професионалец со сертифицирана противпожарна обука за електрично возило треба визуелно да детектира во кој дел се случува пожар. Сепак, ако пожарот е во ормарот на станицата, самата полначка станица е на директен начин закачена за енергетската мрежа, според тоа, пожарот веднаш треба да се пријави во компанијата којашто управува со мрежата. Препорачливо е на секоја полначка станица да има телефонски број за јавување во случај на пожар, иако автоматската релејна заштита во полначките станици може привремено да ја откачи станицата. Случаите на пожари во ормари на отворено се ретки. Но, ако пожарот се случува во електричното возило коешто во тој момент се полни, а не во ормарот на полначот, операторот на возилото или сопственикот на електромобилот мора да го отсечат прекинувачот за исклучување и да употребат клешти на заклучување со изолациски ракав за да се отсече главната линија за напојување.

Секој кабел да се пресече само еднаш

Строго е забрането истовремено да се прекинат два кабли, бидејќи тоа би предизвикало краток спој во делови од опремата и мрежата што понатаму може да резултира со сериозни безбедносни проблеми.

Полначка станица
GPS 41.989480 | 21.431872
AC 2 x 22 [kW] | Mennekes type 2

MAKPETROL Skopje city center Macedonia

Системот за полнење на скопскиот автобус е составен од систем на напојување од дистрибутивната мрежа од 10/0.4 [kv], од 380 [V] наизменична струја, наизменичен-еднонасочен систем на струја, излезен систем на стабилизиран напон и струја, систем за контрола на мерните уреди, систем за аларм за грешка и засолниште за автобусот додека е приклучен на решетката за полнење. Полначката станица на скопскиот автобус има „капацитет“ за брзо полнење, но и заштита од преполнување, пренапонска заштита, заштита од краток спој, заштита од фаза, пренапонска заштита и заземјување.

Технички карактеристики на станица за полнење на ултракондензаторски електричен автобус

Системот на полначки станици на електромобили коишто се поставени низ Македонија е составен од систем за напојување од дистрибутивната мрежа од 10/0.4 [kv], на 380 [V] наизменична струја, а стандарното ниво на моќ се движи над 22 [kW], со една или две приклучници со тип на приклучок, Менекес тип2.

Европски стандард за полнење MENNEKES Type 2

Аларм во електрично возило

Кога се појавува превисок напон, прекумерна струја, краток спој, температура или пад на фаза, се испраќа сигнал за активирање на аларм при возење додека исто така се испраќаат и звучни и светлосни аларми.

Паркинг за полнење на електрично возило
Проектирање на урбан пејзаж
ГУП и ДУП

Обично е потребно едно паркинг место за возило за полнење за да се задоволат оперативните потреби. Ако има повеќе од едно возило на едно место, се применува разумна логика на чекање или планирање на пристигнување или ако на местото има два полначи, нивната диспозиција се планира со планско проектирање и позиционирање на станиците за полнење, соодветно со местата за паркинг, пешачките зони на постојката и други битни елементи од урбаниот пејзаж.

Брзо полнење на батерии за електрични возила со моќност од 50 kW. Време на полнење на батериите: 15 до 30 минути
АББ Терра 53

Модерни полначки станици се трајно решение за автопатишта, но и за урбани опкружувања, професионални возни паркови и бензински пумпи, хетелски комплекси и други форми на инфраструктура.

Полнач и паркинг за две места, градски паркинг Скопје

Комбинацијата од функционалност, дизајн и најсовремена технологија, со брзо и безбедно плаќање преку смарт телефон и апликации, терминал за пристап на RFID (radio frequency identifiers) картички со пин код како и 2D matrix бар код со читач.

Type 2 connector

Ормарите на станиците се одвоени една од друга, за да се обезбеди безбедно користење на електричната енергија за одделни возила.

урбан пејзаж и полнење на автобус во град

Браун-филд инвестиција за фотоволтаични полначки паркинзи со придружна инфраструктура. Користење на стари позиции на инфраструктура со трансформирање во современа фотоволтаична станица, со инсталирање на полначи закачени на електроенергетска мрежа зa полнење на електрични возила.

Во исто време би можеле да се полнат до 20 возила

Во САД во раните години на дваесетиот век имаше и автомобили коишто „црпеа“ електрична енергија од самата мрежа и се влечеа како денешните тролејбуси, тоа се познатите street cars. Визијата за такви возила денес ја има и кај производители на камиони за дистрибуција на добра, коишто користат асфалт и надземна мрежа за влечење струја на автопатишта.

Троли Сканиа на автопат

Сепак, не е далеку идејата за обновување на надземна мрежа во градовите и автопатиштата, за повторно да се појават троли возила од разни рангови коишто црпат напон од мрежа, а немаат се себе кондензаторски пакети или батерии. Се чини тоа е мошне лесно изводливо, затоа што индустријата е зрела за таков потфат затоа што ги следи логичките импулси за декарбонизирана цивилизација.

Електричен Autobahn

Железнички троли концепт

Постојат и размислувања да се користи железницата за развој на мали тролејбуси за лична употреба кои не би биле од серијско производство но кои би ги имале сите специјализирани уреди и технички дозволи за безбедност и тн.

накај град
низ град со троли

Возила за возење на ниво на град Скопје како циркуларно кружење со користење на постоечката железничка инфраструктура или пак формирање на железница околу кејот на Вардар од двете страни со спојување на главните точки на градот, но креирање и визија за развиен транспорт по железница.



Се работи за визионерски проекти на деветнаесетиот век кога се проценети можностите коишто ја носи со себе широко распространетата надземна мрежа којашто овозможува широк стандандизиран пристап за сите.

Пожар во возило. Строго е забрането да се гаси оган со пена за гаснење или со вода!

Поради голем број на електронски уреди на електричното возило треба да се користи противпожарен апарат за гаснење на јаглерод диоксид наместо на сув прашок за гаснење на огнот. Сепак, во зависност од типот на кондензатори произведени од различни материјали или пак батеријски ќелии исто така од различни материјали, производителот на ќелиите или батериите мора да предвиди со какво специфично средство е предвидено гасење на пожарот, имено различни материјали горат различно, според тоа потребно е строго придржување до стандарди.

Обука во случај на пожар во електрично возило

Мора да се помине специјализирана обука за управување со уред за гасење на пожар, во случај на пожар во електрично возило. Програмите за обука од пожар мора да ги опфат и пожарникарските служби, но и професионалците во брза помош, имено, мора да се идентификуваат деловите од електричните возила коишто се под напон, составните делови коишто работат под разни величини на напони, прва помош од удар на напон во случај на електрошок и тн. Во автомобилите при судар, можено е да се отворат и перничињата, а високите стандарди на автомобилската индустрија вклучуваат автоматско исклучување на сите системи под напон, иако масивни удари може комплетно да ги изместат сите делови и да предизвикаат тешки последици, без оглед на заштитата од производителите. Ќе мора да се напишат упатства со методи потребни за онеспособување на високонапонски или нисконапонски системи, со начини на прекин на струјни кола, сооветна заштита со ракување со опрема, изолација, специјализирани и опременост на персонал со изолирани чевли од дебела гума и тн. Несреќи со пожари и пожари кај автомобили се раритетни, но сепак се можни.

GPRS мониторинг на возило

Скопскиот електричен автобус е опремен со GPRS систем за далечински мониторинг. Информациите за високо енергетските ултракондензатори коишто можат да се следат вклучуваат: Вкупен напон, вкупна струја, минимален напон, максимален напон, минимална температура и максимална температура на кондензаторот, локација на возилото, брзина и репродукција на турата.

Транспарентност на информации преку интегриран веб портал

Од јавна полначка инфраструктура мора се да обезбеди јавност и транспарентност на информациите преку веб портал на коишто лесно може да се добијат информации за сите полначи, за достапноста, за можни испади и неисправност на опремата и тн.

мапа на полначи македонија
повеќе од 50 позици низ Македонија

Диспечерски систем

Диспечери да ги следат информациите за статусот на апаратите во реално време преку далечински терминали поради соодветни акции во случај на грешки, без оглед што апаратите ќе имаат и автоматска реакција при соодветни појави. Телекоманда на инфраструктурата во ваков случај овозмжува безбедност на опремата. Сервисниот персонал со диспечерите можат да ги следат информациите за статусот на возилата во реално време преку далечински терминали за да ги откријат опасностите и грешките во реално време. Со GPRS систем се гарантира безбедно функционирање на возилата.

Мониторинг и телекоманда на полначка инфраструктура

Полначката инфраструктура за електрични возила мора да има далечински мониторинг и телекоманда. Информациите коишто се следат да не бидат ограничени само на: Вкупен напон, вкупна струја, минимален напон, максимален напон, минимална и максимална температура.

Централен транспортен систем

Централен транспортен центар
Собирница

Транспортен центар на градска, меѓуградска субурбана железница, трамвај и тролејбус, градска и меѓуградска автобуска станица, депо, блискост до други депоа и близина на подземен излез на метро линија.

Ван Хул нископоден тролејбус, дупла двојка, Град Скопје

Се чини дека најлесно до масовно ширење на електричните возила е со широко распространување на електричниот скутер со мала моќ под 3 киловати и верзии под 1500 вати (1,5 киловат) и под 1000 вати (1 килват), потоа со електрични точаци со стандардниот мотор до 250 вати и верзија на мопед со 500 вати.

1920 DC scooter

Лесните електрични возила се иднината

Во Македонија има околу 20000 скутери со мотор за внатрешно согорување. Интелигентна предлог стратегија би опфатила субвенционирана замена на скутери со мотор за внатрешно согорување со електрични скутери, со тенденција наместо 20000, во Македонија во догледен период да се возат 50000 електрични скутери и верзии на возила со две тркала под 3 киловати. Тоа е најефтиното решение за лесен и масовен електричен транспорт со напуштање на скапите бензински решенија и олабавување на ширењето на културата на поседување автомобил.

железнички електричен троли, лесно електрично возило коешто користи постоечка инфраструктура

Идејата да се градат тунели во Град Скопје
МЕТРО

Идејата е одлична, затоа што тоа ќе повлече градење и на други тунели со рaзличен калибар и намена, но прашањето за проектот на Град Скопје за поврзување на Скопје под Кале, според сликата, имено, дали да се гради вијадукт во строгиот центар на градот е дискутабилна од многу точки на гледање. Сепак, градењето под земја има свои предности, а една клучна е што тоа може да повлече размислување за градење на подземен метро тунел (постојат и надземни метро линии) од едниот до другиот крај на Скопје, по линија на Ѓорче Петров до Ново Лисиче со железничко поврзување и излез на 5 позиции, имено, да се одбере од следните: кај Порта Ѓорче, Сити Мол, кај Симпо или кај Универзална сала, Стара железничка станица, Транспортен Центар, Аеродром Капитол, Ново Лисиче.

Влечење на автомобили на трола
Надземна мрежа и за автомобили (street cars)

Надземна градска мрежа за тролејбус или мрежа на автопат за камиони може да користи и за автомобили коишто ќе се закачуваат на мрежата и ќе се влечат на трола.

Scania R 450 6×2 Highline with pantograph. Gross Dölln, Germany



кон дванаесетиот дел – контрола и управување на микромотори
кон единаесетиот дел – топологии на напојувања и подстаници
кон десетиот дел – формули
кон деветиот дел – ЛРТ мастер план
кон осмиот дел – инженерски антиупатства
кон седмиот дел – тракција и формирање трака
кон шестиот дел – култура X
кон петиот дел – возила и безбедност
кон четвриот дел – пантограф и троли
кон третиот дел – траси
кон вториот дел – шински систем
кон првиот дел – мотори

кон зеро – историја на макжелезници

Референци+ 

Thyristor controlled power for electric motors, R. S. Ramshaw
Power electronics, Daniel W. Hart
Power Semiconductor Applications, Philips Semiconductors
Application Manual Power Semiconductors SEMIKRON International GmbH, Wintrich, Ulrich, Tursky, Reimann
Practical Variable Speed Drives and Power Electronics, Malcolm Barnes
Electric traction, Prof. PhD Nikola Lj. Cekredzi, Electro-technical faculty – Skopje, University of St. Cyril and Methodious, 1999
Railway electrification systems & engineering, Shailah Frey
Electrical Railway Transportation Systems, Morris Brenna, Federika Foiadelli, Dario Zaninelli
Electrical Motors and Drives, fundamentals, types and applications, Austin Hughes and Bill Drury
A textbook of electrical technology, Volume III, Transmission, distribution and utilization, 43. Electric traction, B.L Theraja, A.K. Theraja
Electromagnetic Foundations of Electrical Engineering, J. A. Brandão Faria
Traction feeding schematic https://www.irfca.org/docs/traction-feeding-schematic.html
Modern design of onboard traction transformers, Jurkovic, Sitar, Zarko, 2014, Research gate
Power System Modelling for Urban Massive Transportation Systems, Rios, Ramos, 2012, Research gate
Calculation method for powering a tramway network, Jakob Edstrand, CHALMERS, University of technology, Goteborg, Sweden 2012
Објава на мрежа 2019 Македонски железници https://www.mzi.mk/documents/OBJAVA-NA-MREZA-2019.pdf
LRT – Light Rail Transit, Institute of Urban Transport India
Elektricne masine i postrojenja, Naucna Knjiga 1988, Milos Petrovic
Elektricna vuca, Naucna Knjiga 1974, Dr. Inz. Bozidar Z. Radojkovic
Интервју, Зоран Кракутовски, Катедрата за железници при Градежниот факултет во Скопје
Предавања на Добри Чундев, Конференција за ел. возила 2013
Интервју, Петровиќ Слободан
Интервју, Марјан Матевски, МЖ
Keysan lectures http://keysan.me
МАКО СИГРЕ 2007 A1-03R, Развој на асинхрониот мотор од Тесла до денес, Чундев Мирчевски
The PN Junction. Universidad de Granada-Spain Creative Commons By-NonCommercial-NonDerivs
Ферми рамниште на валентни и спроводливи електрони https://www.youtube.com/watch?v=zdmEaXnB-5Q
Политики на ЕВРОПСКА унија EУ Директиви
IEC 62196
Light Rail Transit Association
trampower
abb
Type 2 connector
exciter
IEC Standard 60850, Railway applications – supply voltages of traction systems
IEC Standard 60038, Standard Voltages
Стандард за шински апликации BS EN 50163
Стандард за шински апликации IEC 60850
Safe operating area https://en.wikipedia.org/wiki/Safe_operating_area
Листа на електрифицирани системи
Electrification of the Transport System, European Comission 2017, Directorate-General for Research and Innovation, Studies and Report
Commons
Производители на автобуси, тролејбуси, трамваи, инвертори
bkm
etonltd
trolza
skoda
solarisbus
laz
trans-alfa
vanhool
trolleybus manufacturers
Yaskawa America
OppCharge отворен протокол
ЕЛФА Сименс
HESOP converter, ALSTOM
ЕЛЕМ ветерни паркови
Сименс СГТ750 гасна турбина
Турбини: Пелтонова, Францисова, Капланова
окно
porta3.mk
СКУП МКД
Види Вака медиа, https://www.facebook.com/watch/?v=2132703696851421
Македонски Железници, историја
Македонски Железници, јавни информации
ЈСП информации за Chariot електричен автобус Безбедност за ел. возила и автомобили GB/T 19751-2005
Физибилити студија за трамвајски систем во Град Скопје, јавни податоци
Оригинални слики за ел. возила пред 1930 https://mashable.com
еуростат
GSP
Дизајн на железница, дизајн Владимир Билд информации
Кирил Минанов, предавање за електрични возила, Автономна зона ден 14, ФЕИТ амфитеатар, 24 февруари 2015, 1800 часот
Приватни видеа Кирил Минанов


More from ДебатаMore posts in Дебата »
Mission News Theme by Compete Themes.